Kombinere farge og sort / hvitt

Aller først; takk til Stian Didriksen som har stilt sitt bilde til disposisjon for denne gjennomgangen.

Jeg har tidligere laget flere gjennomganger nÃ¥r det gjelder å kombinere farge og sort / hvitt i et bilde slik at enkelte deler av bildet er i grÃ¥toner mens andre deler av bildet er i farger. Grunnen til at jeg nÃ¥ lager ennÃ¥ en er at det aktuelle bildet formelig skriker etter å bli benyttet med en teknikk hvor vi overhodet ikke trenger å male i masken med pensel. La oss se hvordan dette henger sammen.

Metoden vi skal benytte her er sammenlignbar med alle de andre gjennomgangene i og med at vi skal duplisere bakgrunnslaget, gjøre det om til grÃ¥toner og sÃ¥ fÃ¥ frem det vi ønsker i farger fra laget under. Det som er forskjellig fra de andre metodene er at vi skal bruke en lagmaske vi slipper å male selv, men i stedet hente innholdet fra en av kanalene til en kopi av bildet hvor vi ogsÃ¥ har endret fargerom fra RGB til LAB. Forvirrende? La oss sette igang slik at dette blir lettere å forstÃ¥.

Her er utgangspunktet. Et bilde som inneholder veldig mye rødt og litt grønt. Dette var årsaken til at jeg ville benytte akkurat dette bildet med den teknikken vi skal bruke her. Vi kommer inn pÃ¥ hvorfor etterhvert.

Her ser vi bildet i lagpaletten.

Det første vi gjør er å lage en kopi av bildet. Klikk pÃ¥ menyvalget; ‘Image’ > ‘Duplicate…’

og siden vi ikke skal ta vare pÃ¥ kopien nÃ¥r vi er ferdig med den, trenger vi ikke gi den noe spesielt navn. klikk «OK» i dialogboksen som kommer opp.

Vi er nÃ¥ i kopien av bildet og skal over til LAB fargerom. Vi velger ‘Image’ > ‘LAB Color’.

NÃ¥r vi er kommet inn i LAB skal vi gÃ¥ rett til kanalpaletten. NÃ¥ er det pÃ¥ sin plass med en liten forklaring pÃ¥ hvorfor akkurat dette bildet var sÃ¥ utmerket å benytte til denne teknikken. Jeg skal ikke holde noe langt foredrag om LAB, det ville ført oss langt fra det vi holder pÃ¥ med her. Jeg skal nøye meg med følgende: I motsetning til RGB- fargerom hvor de tre kanalene inneholder gitte mengder lysstyrke for hver sin farge, rød, grønn og blÃ¥, sÃ¥ er LAB bygd opp slik at en kanal inneholder all lysstyrke for alle fargene (Lightness) og sÃ¥ er det to kanaler som inneholder all informasjon om fargene (a og b). Disse to kanalene er sammensatt slik at kanal a inneholder fargeinformasjon for rød og grønn mens kanal b inneholder fargeinformasjon for gul og blÃ¥. For kanal a er det slik at det lyseste er rødt og det mørkeste er grønt. Det samme med kanal b; det lyseste er gult og det mørkeste er blÃ¥tt.

Under her ser vi kanalpaletten, og nÃ¥ begynner vi kanskje å skjønne hvorfor akkurat dette bildet var sÃ¥ perfekt for teknikken vi skal benytte. Siden bildet inneholdt stort sett bare rødt og grønt sÃ¥ betyr det at omtrent all fargeinformasjon til bildet ligger i a- kanalen. La oss se hva vi kan fÃ¥ til.

Vi klikker pÃ¥ a- kanalen for å se litt pÃ¥ fargeinformasjonen den inneholder.

Her ser vi innholdet i a- kanalen. Som forventet sÃ¥ er det meste i bildet fra litt mørkere enn middels grÃ¥tt eller lysere, mens tauet er ganske mørkt. Vi skal øke kontrasten ennÃ¥ mer for å fÃ¥ frem et større skille mellom det røde og det grønne.

For å se endringen i selve bildet sÃ¥ skal vi klikke pÃ¥ øyet til venstre for det øverste laget i kanalpaletten. Dette gjør at vi ser en kompositt av alle kanalene slik vi normalt gjør nÃ¥r vi ser et bilde, men allikevel er a- kanalen aktiv og endringer vi gjør vil kun bli utført i denne kanalen. Hadde vi derimot klikket direkte pÃ¥ Lab- laget, sÃ¥ ville dette blitt aktivt og endringene vi skulle gjøre ville blitt utført for hele bildet.

Vi skal legge til et justeringslag med kurveverktøyet og klikker derfor pÃ¥ ikonet for kurver. I illustrasjonen under til venstre er dette det nye panelet for justeringslag i CS4. I tidligere versjoner mÃ¥ man klikke pÃ¥ knappen for å legge til et justeringslag i bunnen av lagpaletten som i illustrasjonen til høyre. Denne finnes selvsagt ogsÃ¥ i CS4.

Her ser vi justeringslaget med kurveverktøyet. Det er i utgangspunktet «Lightness» som er valgt, men vi skal velge a- kanalen fra nedtrekksfeltet til komboboksen som i illustrasjonen til høyre.

Her har jeg tatt tak i punktene i hvert sitt hjørne og trukket de mot midten slik at vi får en utrolig bratt kurve. Ved normal bildebehandling ville vi selvsagt ikke vært så ekstrem, men i dette tilfellet hvor vi kun er interessert i informasjonen som ligger i a- kanalen så er det helt greit. La oss se hvordan dette ser ut i selve bildet.

Wow! Det var kraftig rødt og grønt, ja. Akkurat det vi var ute etter. La oss se på selve a- kanalen hvordan den ser ut etter justeringen.

Se der, ja. Vi har fått separert tauet kraftig fra resten av bildet. Det får være rikelig i denne omgang. Vi skal nå bruke a- kanalen fra kopien i originalbildet. La oss derfor gå tilbake til originalen.

Her er vi tilbake til originalbildet og det første vi gjør er å kopiere bakgrunnslaget. Det nye laget skal vi sÃ¥ gjøre om til grÃ¥toner. En rask mÃ¥te åå kopiere bakgrunnslaget pÃ¥ er å trykke «CMD / CTRL + J».

Det finnes mange metoder for å gjøre et lag om til grÃ¥toner. En av de bedre er «Channel Mixer» siden vi kan gjøre endringer i de respektive kanalene hvis vi ikke er fornøyd med konverteringen i utgangspunktet.

Velg; ‘Image’ > ‘Adjustments’ > ‘Channel Mixer…’

I bunnen av dialogboksen krysser vi av for «Monochrome» og vi ser at bildet automatisk blir gjort om til grÃ¥toner. Valgene vi har i dialogboksen skal vi ikke benytte denne gang, men det kan være greit å vite hva vi har her til en annen gang vi trenger å gjøre om et bilde til grÃ¥toner.

Etter at laget er gjort om til grÃ¥toner skal vi legge til en lagmaske. Lagmasker funger slik at der det er hvitt i masken gjør at vi kan se det som er i det laget masken er, mens det som er sort dekker over det som er i det laget masken er. Dermed vil det som er sort i masken gjøre at vi i stedet ser det som ligger i laget eller lagene under. Vi klikker pÃ¥ ikonet for å legge til en lagmaske.

Her er lagmasken pÃ¥ plass. Den er helt hvit og det betyr altsÃ¥ at alt som ligger i dette laget vises (bildet i grÃ¥toner). Siden vi hadde bestemt oss for overhodet ikke å benytte pensler til å male i denne gjennomgangen sÃ¥ mÃ¥ vi finne en maske vi kan benytte. Hva med a- kanalen i kopien vi jobbet med tidligere? Den ble jo til slutt veldig mørk der tauet var mens resten var ganske lyst. Joda, det er helt riktig. Det er akkurat den vi skal benytte som maske.

Vi forsikrer oss om at vi fortsatt har lagmasken aktiv. Hvis vi har klikket andre steder slik at den ikke lenger er aktiv sÃ¥ klikker vi en gang i den og ser at vi får en tykk ramme rundt ikonet til lagmasken i lagpaletten. Nå er den ihvertfall aktiv. Vi kunne nÃ¥ gÃ¥tt tilbake til kopien, markert a- kanalen og kopiert den for deretter å gÃ¥ tilbake til originalen og limt det vi kopierte inn i lagmasken, men det er en kjappere mÃ¥te å gjøre dette pÃ¥.

Velg; ‘Image’ > ‘Apply Image…’

I denne dialogboksen har vi mange valg. Vi skal ikke gÃ¥ i dybden her heller, men i denne omgang konsentrere oss om det vi har bruk for. Det vi mÃ¥ endre pÃ¥ her er hvor vi skal hente informasjon (Source) og hvilken kanal vi ønsker å hente informasjonen fra (Channel).

Her har jeg valgt kopien fra «Source»,

og vi ser at «Lightness»- kanalen automatisk blir valgt. Det er ikke denne vi trenger sÃ¥ vi klikker pÃ¥ nedtrekksfeltet,

og velger a- kanalen. Siden vi fra før ikke hadde noe i lagmasken vi skal kopiere inn til, sÃ¥ trenger vi ikke endre «Blending» heller og lar den bare stÃ¥ pÃ¥ «Multiply».

Vi ser allerede nÃ¥ i bildet at vi har oppnÃ¥dd en effekt tilnærmet den vi er ute etter. Det er fortsatt litt rødt igjen i bildet sÃ¥ vi fÃ¥r gjøre noen grep for å fjerne dette helt. La oss se pÃ¥ selve lagmasken.

Hold inne «OPTION / ALT» og klikk direkte pÃ¥ lagmasken en gang. Vi ser nÃ¥ innholdet i selve masken, og vi ser ogsÃ¥ grunnen til at noe av det røde vises i bildet. Det er fortsatt en del av de røde partiene som er litt mørke i masken. For at de skal forsvinne trenger de partiene å bli lysere. Siden vi hadde bestemt oss for å ikke benytte pensler og male i masken, sÃ¥ justerer vi dette med «Levels».

Om vi vil se selve masken eller resultatet i bildet nÃ¥r vi skal justere med «Levels» er en smakssak, men jeg vil tro at en visuell referanse vil være bedre. Derfor mÃ¥ vi ut av maskevisningen og klikker derfor bare en gang pÃ¥ ikonet til selve bildet og deretter et klikk pÃ¥ ikonet til masken igjen. NÃ¥ er masken aktiv  igjen mens vi ser hele bildet.

Trykk «CMD / CTRL + L» for å fÃ¥ opp dialogboksen for «Levels». Vi ser her at de fleste grÃ¥tonene i masken ligger i omrÃ¥det fra middels til lyst. Vi skal gjøre de ennÃ¥ lysere og tar tak i den hvite skyvekontrollen rett under histogrammet og flytter den til venstre. PÃ¥ denne mÃ¥ten gjør vi de lyse partiene i masken ennÃ¥ lysere uten å pÃ¥virke den mørke delen i masken der tauet er. Hvis vi flytter hvitpunktet for langt til venstre vil vi begynne å gjøre endringer i den lyseste delen av masken for tauet og det ønsker vi ikke. Fordelen her er at vi hele tiden ser i bildet hva vi gjør.

Her har jeg flyttet den hvite skyvekontrollen kun et lite stykke til venstre. Akkurat nok til å fÃ¥ ønsket effekt i bildet.

Her ser vi selve masken etter justeringen av «Levels». Vi ser at vi ikke kan lysne mer før det begynner å gÃ¥ ut over masken over selve tauet. Det vi kan gjøre er å ta tak i den sorte skyvekontrollen og flytte den litt til høyre for å gjenopprette det mørke partiet en del. I mitt tilfelle fant jeg det ikke nødvendig og lar det være som det er.

Her ser vi selve bildet. Vi har fÃ¥tt frem akkurat det vi ønsket ved å benytte en kanal som lagmaske. En liten justering for å lette litt pÃ¥ skyggepartiene i dette bildet gjenstÃ¥r for at det skal bli presentert slik jeg ønsker. Andre kan ha totalt forskjellig oppfatning av hvor mørkt eller lyst et slikt bilde skal presenteres sÃ¥ det er ikke noe fasit jeg kommer med nÃ¥r jeg ønsker å lette litt pÃ¥ skyggene her.

Her har jeg lagt til et «Curves» justeringslag og laget en liten kurve for å gjøre bildet litt lysere totalt sett.

Og her har vi resultatet. En litt annerledes mÃ¥te å kombinere farge og sort / hvitt i et bilde, men med et meget godt og nøyaktig resultat uten at vi trenger tenke pÃ¥ å male i lagmasken. Ikke ett eneste penselstrøk har vi vært nødt til å foreta, og det mÃ¥ vi vel si oss fornøyd med.

Teknikken kan benyttes til flere ting enn bare å gjøre deler av et bilde i farge. Blant annet er teknikken utmerket hvor man trenger en nøyaktig markering eller maske og hvor man i RGB vanskelig klarer å fÃ¥ dette til. Et godt eksempel er hvor man har et bilde som bestÃ¥r av grønnplanter og roser og hvor man f.eks. skal isolere rosene. Teknikken kan selvsagt benyttes hvor man trenger å isolere andre farger ogsÃ¥. Mulighetene er mange, det er bare et spørsmÃ¥l om å kunne trene seg opp til å se løsninger pÃ¥ diverse utfordringer man støter pÃ¥ i bildebehandlingen.

Have Fun!

Legg inn en kommentar