Fra brunette til blondine II

logo_photoshop

Denne gjennomgangen er en oppfølger til forrige gjennomgang. Vi skal nÃ¥ gjøre akkurat det samme; gjøre en brunette om til blondine, men denne gangen er hÃ¥ret veldig mørkt. Dermed mÃ¥ vi ta i bruk en annen fremgangsmÃ¥te for Ã¥ fÃ¥ dette til. Jeg hadde egentlig tenkt Ã¥ ta i bruk «Calculations», men siden det allerede var vist til en tutorial hvor denne teknikken ble benyttet sÃ¥ fant jeg ut at jeg skulle lage en annen vri pÃ¥ det hele. Og som vanlig sÃ¥ liker jeg Ã¥ jobbe «non destructive».

Her har vi vÃ¥r mørkhÃ¥rete dame. Forrige metode ville ikke fungert like godt pÃ¥ dette bildet. I stedet skal vi gjøre bruk av justeringslag med «Levels» og «Selective Color».

brunette start

linje

Først skal vi gjøre hÃ¥ret litt lysere, og til det benytter vi «Levels». Vi benytter et justeringslag til dette i stedet for Ã¥ kjøre «Levels» direkte pÃ¥ laget. Dermed kan vi komme tilbake og justere hvis vi ikke er fornøyd.

brunette channels

Her ser vi justeringslaget lagt til i lagpaletten. Ved å male i masken til justeringslaget kan vi velge at justeringen kun skal gjelde for håret.

Jeg ser nÃ¥ ogsÃ¥ at jeg har valgt Ã¥ bruke bakgrunnslaget som «Clipping Mask» (vi ser det pÃ¥ grunn av den rettvinklede pilen til venstre for ikonet). Dette hadde jeg ikke behøvd Ã¥ gjøre siden det ikke er andre lag enn bakgrunnslaget under «Levels». Jeg benytter ofte «Clipping Mask» og dermed er det blitt en vane Ã¥ holde inne «OPT / ALT»- tasten nÃ¥r jeg skal legge til et justeringslag. Da fÃ¥r vi opp en dialogboks hvor vi kan krysse av for «Clipping Mask», og ogsÃ¥ gi justeringslaget et navn, velge «Blending Mode» etc.

brunette channels

linje

I dialogboksen «Levels» har jeg endret pÃ¥ alle tre skyvekontrollene; skygge, mellomtone og høylys. Dette for Ã¥ fÃ¥ tilbake litt av kontrasten vi mister nÃ¥r vi bare justerer for mellomtonene.

brunette channels

linje

Her ser vi hvordan bildet er etter justeringen med «Levels». HÃ¥ret er allerede nÃ¥ blitt mye lysere. Vi skal fortsette med et nytt justeringslag, men først skal vi kopiere bakgrunnslaget og legge det øverst i lagpaletten. Deretter skal alle justeringene foregÃ¥ i det kopierte laget.

brunette channels

linje

Her har vi kopiert bakgrunnslaget og flyttet det over justeringslaget «Levels». Dette laget setter vi til Blending Mode; «Screen». Siden «Screen» gjør hele bildet lysere, legger vi til en maske og maler med sort der vi ikke ønsker at bildet skal være lysere. I illustrasjonen under kan vi se pÃ¥ miniatyrbildet for lagmasken at jeg har valgt at hÃ¥ret og bakgrunnen skal bli lysere. OgsÃ¥ her legger vi til et «Levels» Justeringslag. Vi gjør her kun mindre justeringer for Ã¥ lette opp skyggepartier i hÃ¥ret.

brunette channels

Hvis vi glemmer Ã¥ holde inne «OPT / ALT»- tasten nÃ¥r vi skal legge til et justeringslag sÃ¥ kan vi gjøre det i etterkant ved Ã¥ flytte markøren mellom de to lagene det gjelder og holde inn «OPT / ALT»- tasten. Vi fÃ¥r da et ikon som i illustrasjonen under, og nÃ¥r vi klikker oppretter vi av det nederste laget en «Clipping Mask» til det øverste laget.

brunette channels

linje

Her ser vi hvordan bildet er med Blending Mode satt til «Screen». PÃ¥ grunn av lagmasken vi har lagt til sÃ¥ er det kun hÃ¥ret som tar effekt av endringen.

brunette channels

linje

Vi fortsetter med et nytt justeringslag; «Selective Color». Det er dette justeringslaget som endrer hÃ¥rfarge og ogsÃ¥ justerer for hvor lyst hÃ¥ret skal være. Det vi har gjort frem til nÃ¥ kan vi se pÃ¥ som grunnarbeide. OgsÃ¥ dette justeringslaget legger vi til en «Clipping Mask». Vi setter ogsÃ¥ «Blending Mode» til «Soft Light». Noen fÃ¥ andre «Blending Mode» vil ogsÃ¥ fungere, men de fleste gir gyselige resultat. Men, det er bare Ã¥ prøve seg frem. I mitt bilde kan jeg fÃ¥ en dempet fargetone og litt grÃ¥skjær i hÃ¥ret ved Ã¥ velge «Hue» eller «Darker Color» som «Blending Mode».

brunette channels

linje

Vi har mange muligheter for Ã¥ manipulere med fargene i «Selective Color», men vi skal i dette tilfellet kun konstentrere oss om to; «Neutrals» og «Blacks. Begge finner vi i nedtrekksfeltet øverst i dialogboksen. Vi skal først se pÃ¥ den som vi justerer mest i; «Neutrals».

Vi trekker fra all Cyan og nesten all Magenta. Her vil det være forskjellige justeringer alt etter hvordan hÃ¥rfargen var i utgangspunktet. Det er bare Ã¥ prøve seg fram til vi er fornøyd. Det er verdt Ã¥ merke seg at hvis vi oppdager et lite grønnskjær i hÃ¥ret etter hvert som vi jobber kan vi unngÃ¥ dette ved Ã¥ trekke fra litt mindre Magenta. NÃ¥r det gjelder Yellow og Black sÃ¥ kan vi justere disse etter eget ønske. Det kommer helt an pÃ¥ hvor sterkt farge vi ønsker i hÃ¥ret. Jeg har ogsÃ¥ satt «Method» til «Relative». Kort fortalt sÃ¥ kan vi trekke litt mer i spakene nÃ¥r vi benytter «Relative» før justeringen trer i kraft. Benytter vi «Absolute» vil justeringen vises allerede ved mindre bevegelser av spakene.

tool dodge

linje

Den neste delen i dialogboksen for «Selective Color» er «Blacks». Her trekker vi kun ned «Black» til et minimum for Ã¥ lette opp de mørkeste partiene i hÃ¥ret. Igjen, hvor mye vi trekker i denne vil avhenge av hvor mye skygge vi ønsker Ã¥ trekke fra. I mitt tilfelle har jeg trukket «Black» helt ned.

tool dodge

Her ser vi forskjellen mellom «Black» satt til 0 og -100.

tool dodge

linje

Og her er resultatet. Det mørke hÃ¥ret er gjort lyst, og vi har ogsÃ¥ lagt til en gul farge. Ved Ã¥ justere med «Selective Color» kan vi lage mange varianter av bÃ¥de lyshet og farge i hÃ¥ret.

tool dodge

Her er en annen variant, ikke fullt sÃ¥ fargerik men absolutt presentabel. Jeg har justert «Selective Color» – Yellow: -20 og Black: +5. Cyan og Magenta har jeg beholdt som før.

tool dodge

linje

Have fun!

Signature

Paul Konradsen paul@parakon.no

Kommentarer ikke tilgjengelig.